🎸 In de spotlight: Tim Henson Signature gitaren van Ibanez. Meer lezen

Bestel gemakkelijk de mooiste ukulele's

Shop voor de populairste western gitaren

Ga direct naar gitaarsnaren en bestel snel online

Gratis verzending vanaf € 49,95

Nieuw: de Roland LX digitale piano's

Bezoek onze Piano & Vleugel showroom in Noordwijk

Bestel alle keyboards direct online

Gratis verzending vanaf € 49,95

Kies uit verschillende handgemaakte violen

Hars voor strijkinstrumenten. Bestel eenvoudig online

Oefen in stilte. Bekijk elektrische strijkinstrumenten

Gratis verzending vanaf € 49,95

Gratis verzending vanaf € 49,95

Wij kopen jouw gebruikte instrument

Bekijk alle tweedehands gitaren

Bekijk alle tweedehands instrumenten

Een Podcast maken doe je zo!

  • 7 min leestijd

Podcasts maken, ook wat voor jou?

De laatste jaren worden ze steeds populairder: Podcasts. Wil jij nu ook jouw kennis en interesses delen met een grote groep gelijkgestemden en geïnteresseerden? Je eigen 'radio station' opzetten en jouw uitzendingen de wereld in sturen wordt alleen maar populairder en makkelijker. In deze blog vertellen we je wat je nodig hebt om een podcast te maken en te publiceren!

Deze blog hebben we onderverdeeld in de onderstaande onderwerpen en vragen:

  • Wat is een 'Podcast'?
  • Hoe zijn Podcasts ontstaan?
  • Welke soorten Podcast zijn er?
  • De meest populaire muziek Podcasts
  • Wat heb je nodig om een podcast te maken?
  • Hoe kun je je podcast uploaden en publiceren?

Wat is een Podcast?

Een podcast is een soort radioprogramma die je niet hoeft te luisteren op een vaste tijd. In plaats daarvan wordt het via web feeds direct naar de luisteraar toegestuurd of kunnen luisteraars het zelf opzoeken en downloaden. Zo kunnen luisteraars de podcast op hun eigen tijd luisteren op een mediaspeler naar keuze.

Deze flexibiliteit levert veel voordelen op. Je hebt al je favoriete radiopersonaliteiten 'on demand' en je bent niet meer gebonden aan je lokale radiostations. Zo heeft de luisteraar een groter aanbod aan entertainment en de producent een groter, internationaal publiek. Hierdoor lijkt de huidige populariteit van podcasts logisch, maar hoe is het begonnen?

Hoe zijn Podcasts ontstaan?

Wat is een podcast

Het vroegste prototype van podcasts waren Audioblogs. Deze ontstonden in de jaren '80. Toen al werden geluidsbestanden via Radio Computing Services verspreid. Daarna, toen het World Wide Web zoals we het nu kennen ontstond, kon je via sommige websites geluidsbestanden downloaden. Hier maakte The Dan & Scott Show, die nog steeds te vinden is op internet, al vroeg gebruik van.

Maar de eerste echte podcasts ontstonden na de introductie van RSS feeds, oftewel Really Simple Syndication (hier meer uitleg). Hiermee werd het mogelijk om het ontvangen van audiobestanden te automatiseren. Zodra de producent een nieuwe aflevering online zette, ontvangt iedereen die aangemeld staat bij zijn RSS feed, meteen het audiobestand. Vandaag wordt IT Conversations (WebArchive) als de eerste podcast gezien, omdat die als eerste van deze techniek gebruik maakte.

De volgende belangrijke stap was de introductie van de iPod. Voor de Daily Source Code podcast (WebArchive) werd een code geschreven zodat de podcast direct naar een iPod gedownload werd via RSS. De naam Podcast komt hier ook vandaan; het is een porte-manteauwoord van 'iPod' en 'broadcast', verzonnen door Ben Hammersley, zoals omschreven in deze Podcast

Welke soorten podcasts zijn er?

Podcasts komen tegenwoordig in verschillende soorten en maten. Dus ongeacht wat jouw idee is; het zou kunnen werken in podcast vorm:

Nieuwspodcast: Het hoeft niet per se politiek nieuws te zijn. Naast de professionele nieuwspodcast van bijvoorbeeld de NRC kan iedere hobby wel een podcast met alle updates binnen hun vak gebruiken. Ook bestaan er meerdere “slice-of-live” podcasts. Hierin worden normale ervaringen, meningen en gedachtes over actualiteiten verslagen als een soort particuliere journalistiek.

Interview Podcasts: Misschien ben je zelf niet zo’n grote spreker. Ook dan kan je een interessante podcast maken. Je kan ervoor kiezen om mensen te interviewen. Het is dan wel aan jou om het beste verhaal uit je gasten te halen. Een voorbeeld hiervan is The Joe Rogan Experience op spotify.

Gescripte podcasts: Je kan ook alles wat je zegt al van tevoren zorgvuldig uitgeschreven hebben. Misschien denk je dan meteen aan audioboeken, die ook populair zijn tegenwoordig. Maar ook theatrale drama is al vertaald naar podcasts, bijvoorbeeld door Welcome to Night Vale (Hier te beluisteren). Je kan compleet zelfbedachte verhalen vertellen in serie vorm met meerdere afleveringen en zelfs seizoenen. Sleep je luisteraars mee met geluidseffecten en verschillende stemacteurs.

Maar zelfs zonder onderwerp kan je een podcast maken: ‘een show over niets specifieks'. Een voorbeeld hiervan is Bonanzo via RelayFM. Hiervan kan je leren dat het niet per se de onderwerpen zijn die een podcast leuk maken, maar de persoonlijkheid waarmee de verhalen gebracht worden. Bedenk wel dat een vast thema een vast, geïnteresseerd publiek uitlokt. Je kan het zo gek niet bedenken of het kan wel leuk gebracht worden via een podcast.

De meest populaire muziekpodcasts

Wij bij Music All In zijn natuurlijk hartstikke gepassioneerd voor muziek. Wanneer je over muziek wil praten is het wel aan te raden om dit legaal te doen met een licentie van Buma/Stemra (Hier meer informatie). Daarmee mag je fragmenten van nummers die beschermd zijn door auteursrecht laten horen. Dit is absoluut de moeite waard als je andere wilt inspireren om muziek te luisteren en te maken. Hier zijn een paar voorbeelden van onze favoriete muziekpodcasts:

  • Song Exploder op spotify, wordt gepresenteerd door Thao Nguyen. Hij laat muzikanten hun nummers en werkwijze in detail uitleggen. Iets waar iedere muzikant wat van kan leren. Deze podcast was zo populair dat er nu ook een bijbehorende Netflix show voor word gemaakt.
  • All Songs Considered van NPR op internet helpt je met nieuwe muziek ontdekken. De oprechte interesse van de presentatoren in muziek brengt je bij wat meer alternatieve en underground artiesten die je misschien nooit zelf ontdekt zou hebben.
  • Songs Vs. Song, ook te vinden op internet, is een wat minder serieuze manier om over muziek te praten. Hierin worden twee nummers tegenover elkaar gezet en vervolgens gedebatteerd welke nou de beste van de twee is.

Wat heb je nodig om een podcast te maken?

Het mooie aan podcasten is dat je niet veel nodig hebt om te beginnen. Het belangrijkste is natuurlijk een microfoon. Verschillende microfoonproducenten bieden nu microfoons aan, speciaal ontworpen om mee te praten i.p.v. te zingen. Zo kan iedereen zo’n krachtige radiostem hebben.

Een podcast makenBelangrijk om op te letten bij het kopen van een microfoon is of het een dynamische of een condensator microfoon is. Een condensator microfoon is pakt alles op wat het kan, en neemt daarom ook achtergrond geluid op. Een dynamische microfoon heeft een specifiek patroon (cardioid, bi-directional, of omni) waarin het geluid opgevangen wordt. Wanneer je als enige in de microfoon praat, werkt een cardioid prima. Maar bijvoorbeeld voor interviews waarbij je de microfoon deelt is een bi-directional of omni microfoon beter. 

Daarnaast moet je kijken naar de aansluitingen van de microfoon. Bij de meeste heb je keuze uit XLR of USB. Het verschil is dat je bij een XLR een extra audio-interface met de juiste ingang nodig hebt. Een USB microfoon daarentegen kan je direct aansluiten op je computer.

Het tweede wat je nodig zal hebben is computersoftware voor het bewerken van het geluid. Tegenwoordig heb je keuze uit veel verschillende soorten software. Van gratis en simpel tot duur en professioneel; het is maar net wat je nodig hebt. Meestal is het al genoeg als je dingen kan knippen, plakken en synchroniseren.

  • GarageBand (Hier te downloaden) is gratis voor MacOS. Hiermee kan je aparte tracks maken voor intro's, outro's, muziek fragmenten, etc. Daarnaast kan je voor elke track apart een EQ, compressie, noise-gates of andere effecten toevoegen.
  • Audacity (Hier te downloaden) is beschikbaar voor elk platform en heeft nog meer geavanceerde functies. Hierdoor is het moeilijker te gebruiken, maar krijg je nog meer controle over hoe alles klinkt. Een handige functie is de Silence Finder, zodat je momenten waar het gesprek stil viel makkelijk kan vinden en eruit kan knippen. Zo blijft je podcast leuk om naar te luisteren.
  • Adobe Audition (Hier te koop) werkt via een abonnement. Je kan het krijgen samen met het volledige Adobe Creative Cloud Suite voor 50 euro per maand, of apart voor 15 euro per maand. Deze heeft ook alle beschreven effecten en functies, maar daarnaast nog veel meer. Alle effecten die je gebruikt heb kan je ook als 'batch' opslaan en samen, in een keer, toepassen op je volgende aflevering. 

Alles wat er naast een microfoon en computersoftware bij komt is voornamelijk bedoeld om je opnames zo goed mogelijk te laten klinken. Met akoestische afscherming zal er minder galm en ongewild achtergrondgeluid geluid te horen zijn in je opnames. Dankzij schokdempers zal het niet te horen zijn wanneer je per ongeluk tegen de tafel waar je microfoon opstaat stoot. Maar onthoud: een slechte opname is altijd beter dan geen opname.

Je podcast uploaden en publiceren 

Podcasts luisteren

Wanneer je podcast eindelijk af is, moet je nog een plek vinden waar potentiële luisteraars het kunnen vinden. Hiervoor zijn er verschillende platforms beschikbaar. Het beste is natuurlijk om er zoveel mogelijk te gebruiken om een zo’n groot mogelijke publiek te bereiken. Je kunt denken aan het volgende:

Via een eigen site voor je podcast kom je professioneel over. Daarnaast biedt het extra mogelijkheden voor interactie met je publiek. Veel audio-gerelateerde websites gebruiken het achtervoegsel van de Federale Staten van Micronesië, oftewel ‘.fm’. Zo'n domein kost je gemiddeld 80 euro per jaar. Dan nog hosting erbij wat ongeveer hetzelfde kost. Via een website kan je ook een RSS-feed opzetten. Dit kan je verbinden met de meest gebruikte podcast-apps.

  • iTunes was zoals gezegd een van de eerste grote platformen die podcasts omarmde. Ze bieden nog steeds behulpzame steun om nieuwe podcast aan te kunnen bieden. Met 728 miljoen iPhones in gebruik heb je meteen een breed potentieel publiek binnen bereik.
  • Spotify heeft zichzelf uitgebreid met een speciale sectie voor podcasts. Ook zij geven een uitgebreide handleiding over hoe jij je podcast op Spotify kan krijgen.
  • Via Google play kan je ook naar podcasts luisteren. Het Google Play Podcast Manager biedt de mogelijkheid om allerlei statistieken over je podcast te zien. Bijvoorbeeld hoeveel mensen er op welke momenten naar je podcast luisteren. Zo krijg je inzicht in wat werkt en wat niet.

Het is een klus, maar voor de lange termijn wel gunstig. Via een RSS feed ben je op meteen op bijna alle podcast apps te vinden. Je kunt het ook zonder doen en gelijk op de platformen gaan publiceren:

  • Op Sound Cloud kan je direct geluidsbestanden online zetten. Wil je meer bekendheid voor jouw muziek en niet zo zeer podcasts, dan is Sound Cloud ook echt een aanrader.
  • Ook op YouTube kan je makkelijk een je podcast uploaden. Vaak doen mensen dit met een filmpje van de opnames of iets dergelijks. Zo hebben je luisteraars ook iets om naar te kijken. Hier ook een goed artikel mocht je op YouTube willen beginnen.

Wanneer je hulp nodig hebt met het managen van je podcast, zijn er ook netwerken beschikbaar. Stichting Podcastnetwerk is opgezet om de podcast cultuur in Nederland te bevorderen. Ze bieden een volledige academie waarin je meer leert dan we ooit zouden kunnen uitleggen in deze blog. Hun Podcastfestival is ook een goede plek om gelijkgestemden te vinden.

Heb jij de eigenschappen of goede ideeën die nodig zijn om een podcast te maken en een trouwe fanbase op te bouwen? Wacht dan niet langer met beginnen. Het is makkelijker dan ooit om een podcast te starten en het lijkt alleen maar makkelijker te worden. Maar vooral blijft het simpelweg leuk om je verhalen en inzichten te delen met anderen!

Laat een reactie achter (alle velden verplicht)

Reacties worden handmatig goedgekeurd, voordat deze zichtbaar worden.

Zoeken