Bestel gemakkelijk de mooiste ukulele's

Shop voor de populairste western gitaren

Ga direct naar gitaarsnaren en bestel snel online

z

Gratis verzending vanaf € 49,95

Bestel alle keyboards direct online

NORD: de populairste piano on stage

Prachtige collectie van meer dan 60 piano's en 25 vleugels

z

Gratis verzending vanaf € 49,95

z

Gratis verzending vanaf € 49,95

Kies uit verschillende handgemaakte violen

Hars voor strijkinstrumenten. Bestel eenvoudig online

Oefen in stilte. Bekijk elektrische strijkinstrumenten

z

Gratis verzending vanaf € 49,95

z

Gratis verzending vanaf € 49,95

Muziek mixen en masteren

  • 3 min leestijd

Misschien heb je het wel eens gelezen: het nieuwe album van je favoriete band is bijna af, het moet alleen nog gemixt en gemasterd worden. Maar wat betekend dat eigenlijk? In deze blog willen we je graag uitleggen wat deze laatste fase van het muziek produceren inhoud. Zo leer je misschien ook nog wat tips voor het maken van je eigen muziek!

Audio Mixen

Mixen van audiotracks

Nadat je een nummer hebt geschreven moet je deze opnemen. Zo krijg je verschillende individuele opnames (tracks of sporen) van met zang, gitaar, drums, piano, etc. Het mixen van audio betekend dat je al deze opnames samenvoegt in de perfecte verhouding tot elkaar. Populaire commerciële muziek wordt vaak gemixt door een ervaren professionele opnametechnicus. Maar nu het thuis opnemen van muziek en zang steeds makkelijker en goedkoper wordt, zijn ook de faciliteiten voor het mixen steeds toegankelijker.

Waar moet op letten tijdens het mixen:

  • Relatieve volumeniveaus van alle opnames: Het zou zonde zijn wanneer je genuanceerde gitaarspel overheerst wordt door de akkoorden van een piano of een te harde drumbeat.
  • Ruimtelijke positionering: De fysieke “rangschikking" van links naar rechts van een geluid binnen een stereo of surround veld, waarmee de plaatsing van live bands wordt gesimuleerd. Wanneer echter alle tracks precies in het midden staan, wordt de muziek monofoon genoemd, of mono in het kort
  • Frequentie Equalisatie: De relatieve frequentiebalans van elk spoor
  • Dynamiekverwerking: Het dynamisch bereik van een spoor om de niveaus te optimaliseren of om de dynamiek van een spoor te wijzigen zodat het beter in een mix past.
  • Effectbewerking: Het toevoegen van reverb, delay of pitch-gerelateerde effecten aan een mix om het stuk op een natuurlijke, onnatuurlijke of gewoonweg interessante manier te vergroten of te veranderen.

Om al deze aspecten te perfectioneren moet je bereid zijn om herhaaldelijk naar je muziek te luisteren. Een goed begin is om de uitgangsvolumes van de instrumenten in te stellen op een niveau dat aanvaardbaar is voor je studiohardware. Luister vervolgens aandachtig en verander de volumes- en pannings van bepaalde tracks het aangenaam te laten klinken of de muzikale stijl en bedoelingen van het nummer te versterken. Gebruik een equalizer om sporen die niet goed klinken of niet goed in de mix passen wat beter vorm te geven.

Door reverb, delay en andere op tijd gebaseerde effecten aan de mix toe te voegen krijgt het wat extra ambiance. Een kamer simulatie zorgt voor zekere mate van openheid en akoestisch realisme in de mix. Een beetje gecontroleerde "gruis" of "vuil" kan aan een mix toegevoegd worden via compressie, tape-emulatie of verzadigingseffecten. Onthoud boven alles dat muziek een kunstvorm is en er dus geen goede of foute manieren zijn om muziek te maken. De kunst van mixen is vooral om beslissingen te nemen op basis van wat je hoort en deze beslissingen om te zetten in een technologische realiteit, om zo een artistieke visie te creëren.

 

Audio Masteren

Mastering Apparatuur

De volgende en laatste stap in het maken van een nummer is het masteringproces. Hiervoor is vaak wat uitgebreidere, gespecialiseerde technische vaardigheden en high-end audioapparatuur nodig. En daarnaast ook nog een zorgvuldig afgestelde luisteromgeving of high-end hoofdtelefoon en vooral ervaren oren nodig. Net als bij mixen is masteren een proces van het in evenwicht brengen van alle variabelen om een project zo goed mogelijk te laten klinken. Maar bij masteren gaat het dan om de finale mix in zijn geheel en  de verhoudingen tussen nummers op een EP of LP. Een definitieve master wordt gezien als klaar voor distributie.

Het is handig om het masteringproces niet te beginnen met een geluidsbestand dat al ‘gecompressed’ is. Dit beperkt de dynamische keuzes die gemaakt kunnen worden. En de meest gebruikte gereedschappen binnen het masteringproces hebben te maken met dynamiekverwerking. Het moderne masteringproces maakt vaak gebruik van multiband dynamische verwerking. Dit splitst de frequenties van het audiospectrum op in banden om deze afzonderlijk te kunnen verwerken.

Mastereffecten voor muziek

  • Compressie en limiters
    Equalizer: Gebruikt om de bepaalde tonen op te krikken, af te zwakken of aan te scherpen.
  • Compressie: Gebruikt om de dynamiek te temperen of juist om het voller en rijker te maken en de mix "punchier" laten klinken.
  • Limiter: Gebruikt om te voorkomen dat het uitgangssignaal van het programma boven een drempelniveau uitstijgt.
  • Ruisonderdrukking: Gebruikt om klikken, dropouts, brom en ruis te elimineren

Ook worden bestandformaten en resolutie relevant bij het masteren van audio. Uiteindelijk is de sample rate en bit rate resolutie van een geluidsbestand een kwestie van persoonlijke keuze, overtuigingen en werkgewoonten. Zoals gezegd gebruikt audio mastering een stuk ingewikkeldere en duurdere apparatuur. Het wordt aangeraden om dit door iemand anders te laten doen omdat iemand anders objectiever en kritischer kan luisteren naar de algemene vereisten van een project.

Wil je meer tips horen over het maken van muziek? Kom dan naar onze muziekwinkel in Noordwijk! Wij bespreken graag onze eigen projecten en helpen graag jou op weg naar je eigen muzikale carrière!

Laat een reactie achter (alle velden verplicht)

Reacties worden handmatig goedgekeurd, voordat deze zichtbaar worden.

Zoeken

z